Share on facebook
Share on linkedin

Ny mobil kasseløsning med Vipps

Plantasjen er en av Skandinavias ledende leverandører av planter, blomster og tilhørende produkter. Kjeden har over 140 butikker om lag 1600 medarbeidere i Norge, Sverige og Danmark. Plantasjen ble grunnlagt i 1990. I 2016 ble selskapet kjøpt opp av Ratos, et investeringsselskap som eier og utvikler nordiske foretak.

LØSNING LEVERT

Lexit Group har levert en mobil kasseløsning til Plantasjen – et supplement til eksisterende faste kassepunkter. Løsningen består av en egenutviklet app installert på mobile enheter sammen med betalingsløsningen Vipps. Betaling med Vipps gjelder kun for det norske markedet.

En enkel kasseløsning som fungerer på helt vanlige mobiltelefoner

I over 70 av Plantasjens norske utsalgssteder, trenger ikke kundene lenger å gå til kassen for å betale for varene. Kassen er lagt inn i mobiltelefonen til butikkpersonalet, og de kan ta betalt hvor enn kundene måtte være inne i butikkarealene. Betalingen gjøres kontaktløst med Vipps på kundenes egen mobiltelefon.

Plantasjen har i samarbeid med Lexit og Vipps fått en enkel kasseløsning som fungerer på helt vanlige mobiltelefoner. Løsningen består av en egenutviklet app installert på mobile enheter levert av Lexit sammen med betalingsløsningen Vipps.

Med egne mobiltelefoner kan de ansatte registrere varer og ta betalt hvor enn de er i butikken til enhver tid. Kundene betaler med Vipps og får kvittering tilbake via sms. Ingen spesialtilpassede komponenter eller betalingsterminaler er nødvendig, kun mobiltelefoner. Løsningen ligger i en enkel og brukervennlig app, og bidrar til å hindre kødannelse ved de tradisjonelle kassepunktene.

Med løsningen reduserer Plantasjen kostnaden for et kassepunkt med over 90%. Mobile kasser gir i tillegg plantasjen den fleksibiliteten de trenger for å legge til flere kassepunkt i høysesong. Medarbeiderne går med løsningen i lommen. Kundene kan handle som på torget, gå rett til varene de vil ha og betale der og da. Det gir færre køer og skaper nye handlemønstre.

En person som holder en håndterminal og viser skjermbildet
«– For Plantasjen betyr dette at vi kan møte kundene på flere salgspunkt i butikken og ferdiggjøre handelen på kundens premisser med en enkel og godt etablert betalingsløsning. Dette gir færre køer til de tradisjonelle kassene. For oss blir det også enklere å utvide med flere kassepunkter under høysesong. Nå kan vi benytte helt vanlige mobiltelefoner som kasser i butikkene, sier Olav Fyldeng, CIO i Plantasjen. «

Betaling med Vipps fra egen telefon

Løsningen sørger for at Plantasjen får betalinger via Vipps inn i den naturlige og automatiserte betalingsstrømmen fra over 70 butikker i Norge. Foreløpig har Plantasjen rundt 100 mobile enheter fra Lexit som har fungert som mobile kasser i Norge, og utvider nå med ytterligere 150 mobiltelefoner som mobile kasser.

– For kundene våre er dette en trygg og smittevennlig betalingsmulighet og løsningen bidrar godt i smitteværnet. Vi har under pandemien benyttet «tæpping» på vanlige betalingsterminaler, eller forhåndsbetaling via «klikk og hent» på nettet. Nå kan kundene i tillegg betale ved bruk av Vipps på egen telefon hvor som helst i butikken, noe som gir bedre bruk av Plantasjens store arealer og mindre behov for berøring av betalingsterminaler, sier Olav Fyldeng, CIO i Plantasjen.

Planen for skalering av betalingsløsninger på mobiltelefon er en «queue-buster» og gir fleksible kassepunkt, samt enkel, kjent betaling for kunde – det er den langsiktige bruken. I tillegg er løsningen totalt kontaktløs noe som både er bra og nødvendig for smittevern i forbindelse med COVID-19.

Slik fungerer løsningen

  • Kundene plukker varene, og signaliserer til en ansatt at de ønsker å betale
  • En ansatt kommer bort med en mobiltelefon og skanner varene
  • Når varene er skannet, oppgir kunden telefonnummeret sitt
  • Kunden mottar en forespørsel på Vipps med totalsummen
  • Kunden godkjenner forespørselen, og får kvittering
  • Når transaksjonen er godkjent, kan kunden gå rett ut av butikken, uten å måtte stå i kø eller forholde seg til det faste kassepunktet.
En mann som skanner en plante på et gartneri

Omsetningsrekord hos Grini Næringspark

Da Lexit besøkte Plantasjen på Grini Næringspark for å se løsningen i bruk, møtte vi en fornøyd og entusiastisk butikkleder Espen Mathisen:

– Takk for redningen, dette har vært gull!

Han forteller videre at de har hatt omsetningsrekord etter å ha tatt i bruk den mobile kasseløsningen. Og et stort pluss er at Multibye er inkludert i løsningen, noe som gjør mersalget enklere for de ansatte. De har pr i dag to mobile løsninger, men ønsker seg og ser behovet for to til.

Plantasjen på Grini har utesortimentet plassert foran hovedinngangen til forskjell fra de andre Plantasjen-butikkene, og opplever at kundene i stor grad foretrekker å benytte seg av den mobile løsningen.