Stemmestyrt plukk bidrar til ytterligere vekst
Matmegleren AS er et salgs-, markedsførings- og distribusjonsselskap med stor kompetanse på salg av dagligvarer i Norge. Lokalet på 3000 m² er fordelt på fryselager, kjølelager og tørrlager. Tjenestene omfatter en komplett logistikkløsning fra innhenting i inn- og utland til levering hos kunde, uavhengig av destinasjon.
LØSNING LEVERT
Lexit Group har levert løsning for stemmestyrt plukk med VoCollect fra Honeywell. Leveransen inkluderer WMS systemet FactoryTalk™ og lagerløsningen LexWarehouse som kjøres på truckmonterte terminaler.
Matmegleren AS på Melhus regner med å spare millionbeløp på stemmestyrt plukk (VoCollect) fra Lexit Group. Årsaken til at de gikk over til stemmestyrt plukk var behovet for å redusere feilplukk og effektivisere logistikkfunksjonene på lageret.
– Overgangen til stemmestyrt plukk er som natt og dag sammenliknet med manuelle plukkoperasjoner. Vi stiftet, sorterte og lagret mye papir i bokhyller. Dataene beveger seg nå automatisk inn i forretningssystemet. Vi har gått bort fra å produsere papir til å overvåke dataflyten. Det har forenklet arbeidsrutinene og medført mindre feil fordi det er færre mennesker involvert i plukkprosessen. Stemmestyrt plukk fra Lexit og VoCollect har gjort operatørene mer selvstendige fordi hodetelefonen er det eneste utstyret de benytter til å utføre plukket. Systemet har et sett av regler som gjør oss mindre avhengig av enkeltpersoner, forteller innkjøps- og logistikkansvarlig Anders Borthen hos Matmegleren.
– Så langt har vi redusert plukketiden på lageret med 200 timer i uken, fortsetter Borthen. Han kan fortelle at Matmegleren forventer å spare millionbeløp med stemmestyrt plukk.
Lageroperatører utstyres med en bærbar enhet og hodesett spesialtilpasset for tøffe miljøer slik at de kan utføre alt fra plukk, varemottak og påfylling. Data fra ERP- eller WMS-systemet sendes og mottas over trådløst nettverk. Informasjonen blir omgjort til tale og nødvendig informasjon overføres rett på øret til lageroperatørene. Når de bekrefter kommandoer og oppgaver snakker de tilbake til systemet. Informasjonen blir gjort om til data og sendes tilbake til ERP- eller WMS-systemet i sanntid.
Kompetanse, pris, referanser var avgjørende for valget av Lexit.
– I utvelgelsesfasen innhentet vi informasjon om Lexit fra våre kontakter i dagligvarebransjen. De hadde kun positive erfaringer med den stemmestyrte
løsningen, sier Borthen.
Løsningen fra Lexit består av en server- og klientsoftware, med plukkmonitor som gir oversikt over hva som er klart til plukk, hva som er i plukk og hva som er plukket. Ordredata med produkt- og kundeinformasjon genereres og vedlikeholdes i AX. Lexits løsning for fraktbrev og transportmeldinger er integrert med AX-løsningen.
– Samarbeidet med Lexit har så langt fungert meget bra. De har alltid levert utstyret til rett tid og til avtalt pris. Oppdager vi uforutsette hendelser underveis i forbindelse med kommandoer, blir de løst samme arbeidsdag. Lexit har dyktige og profesjonelle medarbeidere som tar sine oppgaver på alvor, avslutter Borthen.