Princess – Gir oss stabilitet og lavere driftskostnader

Med åpning av ny butikk på Røa er Princess kommet opp i 152 butikker. Kjeden er samtidig i gang med å skifte ut POSsystemene i alle sine butikker.

Tekst: Nils Vanebo/Retailmagasinet
Foto: Qsystems

Røa-butikken har akkurat fått installert FEC sin nye XPOS – en «alt i ett»-kasse. CEO Kai Gulbrandsen forteller at POS-kassene deres var fem-seks år gamle og modne for utskifting:

– Ja, nå gjør vi en stor sjau. De nye POS-kassene er av en helt ny generasjon, noe som gjør dem mer driftssikre og enklere å vedlikeholde.

Kassene kjøper de fra Qsystems som har vært POS-leverandør for Princess i 19 år. Gulbrandsen peker på at det har vært en betydelig utvikling gjennom disse årene. Den gang var kassasystemene basert på standard pc-er. Nå er de i mye større grad tilpasset butikkmiljø.

– Det er en fordel i en kjede som oss. Vi selger tekstiler som skaper endel støv, noe som er utfordrende for PC-er som ikke er tilpasset butikkmiljø.

Driftssikkerhet

Princess har en kjøpmannskultur og er naturlig nok opptatt av at ting skal vare lenge.

– Vi er opptatt av driftssikkerhet og stabilitet. En kasse som streiker innebærer stress for butikkansatte og irritasjon for kundene, sier Princess-sjefen.

PRINCESS: CEO Kai Gulbrandsen.

Det er kostnaden for hele produktets levetid som avgjør. Med over 150 butikker opplever Princess naturlig nok at noen komponenter ryker.

– Men med POS-kasser av høy kvalitet regner vi med lavere driftskostnader i årene framover, sier han.

Dette forsvarer en noe høyere investeringssum.

Utrullingen startet for en tid tilbake, og de har allerede høstet gode erfaring med de nye kassene.

– Av over 200 kasser levert har vi ikke hatt en eneste med feil, det er imponerende!

Et spesielt år

2020 blir et spesielt år for de fleste innen retail, og Princess er intet unntak.

– Men det ser vesentlig lysere ut nå enn det gjorde i mars, sier Gulbrandsen.

Det tok seg opp utover våren og sommeren og tegnet til å bli et topp år omsetningsmessig inntil smitten blomstret opp igjen i november. Kai Gulbrandsen er derfor fortsatt usikker på hvordan 2020 ender totalt sett.

_ _ _ _ _ _ _ 

Alt på ett sted

Qsystems er godt i gang med en leveranse på 200 POS-maskiner til Princess.

– Vi har hatt Princess som kunde på butikkdata i 19 år. I løpet av disse årene har de vært gjennom tre ulike systemer, og nå gjøres den fjerde oppgraderingen av maskinvaren, forteller Pål-Erik Nilsen som er daglig leder i Qsystems Retail.

QSYSTEMS RETAIL: Daglig leder Pål-Erik  Nilsen.

De leverer alt av tjenester til butikkene, både maskin- og programvare. Samt gir support på alt, inkludert håndterminaler og bankterminaler. Qsystems kjøper og installerer POSmaskinene fra Lexit Group som er importør av FEC maskiner.

– Våre kunder ser verdien i å kjøpe alt på ett sted, for da får de også service på ett sted, sier Nilsen.

FEC-maskinene har vist seg å holde høy kvalitet. Så langt har det ikke vært en eneste feil på de nye POS-kassene til Princess.

– Det er unikt, og en stor fordel også for oss som leverandør, sier Nilsen.

FEC ligger høyere i pris enn en del andre POS-maskiner.

– Men investeringsbeløpet må sees i forhold driftskostnadene gjennom hele levetiden. Er driftskostnadene lave, blir maskinen billig, argumenterer Nilsen.

Taktskifte

Qsystems er i år blitt nordisk partner for Nederlandske Cow Hills, en av Europas største butikkdataleverandører med over 30.000 installerte POS-punkter. 

Qsystems fokuserer på det norske markedet, men ser ikke bort fra at de kommer til å bygge opp portefølje også i Sverige og Danmark. Qsystems har seks ansatte og omsetter for ca ti millioner kroner.

– Det er spennende å være en del av retailbransjen, en bransje i stadig endringer, så her må man følge med og stå på for kundene – det finnes ikke rom for hvileskjær. Vi er inne i et taktskifte og er i vekst, avslutter Pål-Erik Nilsen.

_ _ _ _ _ _ _ 

Framtidas retailpunkt

Lexit Group er underleverandør av hardware til POS-systemene som Qsystems tilbyr norsk retailbransje. Qsystems står for leveransene ut mot kjedene med installasjon i hver enkelt butikk.

For tiden ruller Qsystems ut ca 200 POS-kasser til Princess’ 152 butikker. Lexit leverte også den forrige generasjonen POS-kasser som Princess investerte i for noen år tilbake. Nå leveres en oppgradert POSløsning, nemlig XPOS som er den nyeste og kraftigste av POSmaskinene Lexit tilbyr. Maskinene kommer fra samme produsent som
før, Firich (FEC). XPOS er ”Rolls Royce” i POSverdenen. Maskinene kjennetegnes ved høy stabilitet.

– De fungerer, og det er aldri problemer sier Svein Lauritsen, salgssjef i Lexit Group Norway.

På pc’ene kobles det opp skjermer mot butikkbetjeningen og kundene og periferiutstyr.

– Kassapunkter har historisk sett vært trauste, tatt stor plass og sett gammeldagse ut. Men det har skjedd en utvikling og modernisering av kassapunktet. Kassa har fått mer iMac-utseende, forklarer Lauritsen.

Princess og Qsystems er blant de første til å ta i bruk løsningen, og Lexit ser for seg at også andre kjeder vil investere i XPOS framover.

– XPOS er resultatet av tanker om hvordan framtidas retailpunkt skal se ut. Systemet har lengre levetid og større muligheter, forteller Lauritsen.

Man kan flytte I/O-punkter under disk, altså skjule periferiutstyr. Kunden opplever dermed kassapunktet som ryddig, rent og innbydende.

– Handleopplevelsen betyr jo stadig mer for kundene, fastslår Svein Lauritsen.

I tillegg til POS leverer Lexit også håndterminaler for telling til Princess.

 

Kontaktperson hos Lexit:
Svein Lauritsen / telefon +47 481 02 930 / e-post svein.lauritsen@lexit.no