Kleskjeden ClubXPRS: Satser kun på selvbetjente kasser med hardware fra Lexit Group

Den nye kleskjeden ClubXPRS i Sverige er blant de første i Europa som totalt utelater tradisjonelle kasser med kassepersonell. I ClubXPRS sine butikker er det kun selvbetjente kasser. – Fordelen med betalingskonseptet er at betjeningen nå kan bruke arbeidstiden til å hjelpe kundene i butikken. Når de kommer til kassene skanner de inn varene selv, og sluttfører kjøpet når varene er betalt med kort, sier salgssjef Pål-Erik Nilsen og teknisk sjef Rune Bertheussen i Qsystems Retail AS.

Qsystems, med hovedbase i Oslo, har sammen med Lexit Group, solgt inn hardwareløsningen til ClubXPRS. Gründerne bak klesbutikkene ClubXPRS har fra tidligere suksesskjeder, bred kunnskap om konfeksjonsbransjen både i Sverige og internasjonalt. Denne kunnskapen ønsket de å videreformidle med etableringen av 3 selvbetjente butikker som hver er på over 2000 kvm.
– De to første ble åpnet før påske, mens den tredje i midten av april. Kundene kan her boltre seg i kvalitetsklær til ekstremt lave priser. Blir kjedekonseptet en suksess, vurderer kjedeledelsen å åpne flere butikker i Sverige, sier Nilsen.

STOR INTERESSE: Det har vært stor interesse blant kundene til de nye selvbetjeningskassene hos ClubXPRS klesbutikker i Sverige.

Nært samarbeid med Lexit Group Norway

I begynnelsen av desember 2015 underskrev Qsystems avtalen med ClubXPRS. Det var en rask prosess fra utforming av idéskisse til løsningen ble idriftsatt like før påske. Qsystems har hatt et nært samarbeid med Lexit Group Norway, som er leverandør av hardwareprodukter til Qsystems Retail.

Godt samspill resulterte i skreddersydd konsept

I forprosjektfasen ble ClubXPRS invitert til Lexit Group Norways hovedkontor på Kløfta hvor de fikk kjennskap til tilgjengelige produkter. De hadde klare formeninger om hvordan løsningen skulle se ut, og fant raskt ut at Qsystems sammen med Lexit Group Norway, hadde den produktsammensetningen som var optimal for deres drift. I tillegg til at ledelsen hos ClubXPRS skulle finne en optimal maskinvareløsning, var deres primære oppgave å skaffe butikklokaler, ansette medarbeidere, designe interiør for riktige varer, gå til anskaffelse av ERP-system og etablere sentrallager.
– De var fornøyd da de ble kontaktet av en systemleverandør, sier Nilsen og Bertheussen. Vi tok ballen videre og utarbeidet et utkast som kunden vurderte nærmere. Her spilte samarbeidet mellom kunde, Lexit Group og oss en avgjørende rolle for sluttresultatet. Når så kunden bestemte seg, laget vi et skreddersydd konsept bestående av både hardware- og softwareløsninger, fortsetter Nilsen og Bertheussen.
– Vi satte sammen hardwareproduktene til Lexit Group med softwareløsningene fra Heads Retail AB, tilpasset kundens ønsker og behov.

Blant Europas første med selvbetjente kasser i klesbransjen

I følge Nilsen er ClubXPRS blant de første kleskjeden i Europa som har tatt i bruk selvbetjente kasser.
– Både dagligvare- og byggekjeder benytter selvbetjening, men kun som et tillegg til betjente butikkasser. Selvbetjente kasser er et spennende konsept som sørger for at betjeningen kan hjelpe kundene i butikk i stedet for å stå bak betalingskassene. Får kundene problemer med å betjene kassene, er det alltid en supervisor til stede som trer støttende til, understreker Nilsen.  

Integrert kasseløsning med enkelt brukergrensesnitt

Qsystems har sammen med Lexit Group Norway levert en integrert POS-kasse fra FEC, med to skjermer, en for kunden i forkant og en til supervisor i bakkant. Dette gir en god og fleksibel løsning der supervisoren har full oversikt over hva som skjer i kassene.
– Vi har levert Star kvitteringsskriver, bankterminaler og Honeywell Solaris skannere tilsvarende de som benyttes i dagligvarebransjen. Alt står på en SpacePole-brakett i diskene. Når kundene har ferdigplukket klærne går de til kassene, skanner og betaler med kort, sier Nilsen og Bertheussen.

ENKELT OG GREIT: Selvbetjeningskassene er selvforklarende og enkle å bruke.

Lexit Group – en proffesjonell samarbeidspartner

Samarbeidet med Lexit Group Norway har vært avgjørende for prosjektgjennomføringen. 
– Vi kunne valgt hvilken som helst hardwareleverandør, men, understreker Nilsen, vi har en partner i ryggen som tar et totalansvar for utstyr som blir levert. Ved en stor maskinvareutrulling, vet vi av erfaring at feil kan inntreffe på både maskinvare og programvare. Det er i de tilfellene vi er helt avhengig av å ha en leverandør vi kan stole på. Lexit Group har en svært god servicegrad og løser alle problemer raskt og smidig. I tillegg til god servicegrad har de også de produktene vi trenger på lager. Det betyr igjen at Qsystems kan yte god service og at vi er leveringsdyktige overfor våre kunder. Samarbeide mellom Qsystems og Lexit Group Norway er et årelangt samarbeide. Det har vært en ubetinget suksess for begge parter.

Konseptet passer oss veldig bra

– Slike konsepter passer oss veldig bra, sier salgssjef Svein Lauritsen i Lexit Group Norway. Det er viktig for oss å være med så tidlig som mulig i slike prosesser hvor vi med vår produktkunnskap og kompetanse kan gi kunden og partneren viktige innspill i valg av utstyr, påpeker han.

Ingen nedbemanning i butikkene

Systemet er selvforklarende og enkelt å bruke. ClubXPRS har ikke installert selvbetjente kasser for å redusere butikkbemanningen.
– Tvert imot, dette er gjort for å styrke kundeservicen. Betjeningen skal ikke stå bak kassene, men hjelpe kundene ute i butikk, sier Bertheussen, som mener løsningen har mange likhetstrekk med dagens nettbutikker.
– Forskjellen er at du her kan ta og føle på produktet før du bestemmer deg for å kjøpe det, avslutter han.

FØRST UTE I KLESBRANSJEN: ClubXPRS blant de første kleskjeden i Europa som har tatt i bruk selvbetjente kasser. – Både dagligvare- og byggekjeder benytter selvbetjening, men kun som et tillegg til betjente butikkasser, sier salgssjef Pål-Erik Nilsen og teknisk sjef Rune Bertheussen i Qsystems Retail AS.

 

TEKST: Trond Schieldrop / FOTO: ClubXPRS

 

Se artikkelen publisert på Kjedemagasinet.no

 

English version